مشاهدة النتائج 1 الى 8 من 8

مقال او خبر قصة حب رومانسية "جواهر وفهمي"

:: قصة جواهر وفهمي ::

نسخة خاصة بمنتدى القصص

attachment

كانت "جواهر" بائعة الطماطم واقفة عند باب العمارة تنتظرني انا "إيماجن" لحين عودتي من الكلية ..

جواهر
    : ايماجن بيه .. يا دكتور ايماجن .. عايزة منك خدمة

ايماجن : اهلا جواهر .. انتي تبيعي طماطم عند مدخل العمارة ولا ايش ؟! قولي عايزة ايه ؟

جواهر
    وهي تنظر للأرض ويبدو عليها التوتر : بصراحة .. بصراحة .. أردتك لموضع يخصني .. يخصني أنا والدكتور فهمي..

ايماجن : يخصك ويخص فهمي !.. قصدك فهمي زميلي بالكلية ؟! ماله عايزة منه شئ ؟ تعبانة مريضة ؟

جواهر
    : امممم لا لا .. مش مريضة بالزبط يعني .. أو يعني مريضة بيه .. مش عارفة منين ابدأ .. بس ياريت تعطيه هذا الكيس من الطماطم

واعطت جواهر ايماجن كيساً من الطماطم النضرة انتقتها هيام ثمرة ثمرة باناملها

ايماجن : طب ليه ما تعطيها ليه بنفسك انتي عارفة انه بالدور الرابع ؟

جواهر
    : هو يعني .. داخل الكيس فيه رسالة موجهة إليه ^_^"

ايماجن يمد يده في كيس الطماطم ويخرج الرسالة ويفتحها ويقرأها بسرعة البرق

جواهر
    تصرخ : ايش تسوي X___X مين قالك تفتحها ؟!!!

ايماجن : هع .. زي ما توقعت .. كاتباله اعتراف بحبك ليه .. لا تستغربي من سنين واضح عليك أنك تحبيه بس هو غشيم ما يحس :dead:

جواهر
    وهي تشعر بالاحباط ب_ب : هاه .. ايش خلاك تفتح الرسالة .. انت ما تعرف كم سنة ترددت لحتى انتقي كلمات هذه الرسالة .. كل ما افكر اعترفله بمشاعري اتوتر واتجمد اول ما اشوفه ولساني يعجز عن الكلام

ايماجن : فهمي كان دايما يخبرني أنك تعطيه كل يوم تقريبا كيس طماطم وخضار وترفضي تاخذي ثمنهم .. وهذا المفجوع ياكل طول هذه السنين بدون ما يسأل نفسه .. طيب جواهر اتركيلي الموضوع gooood :smoker: .. حكلمه واوصله الرسالة بنفسي .. وتقدري تختبئي في سطح العمارة لما نطلع انا وهو واكلمه عنك وتسمعي رده بنفسك .. لكن لازم تتقبلي رده ايا كان .. ما تنسي أنه دكتور وأنتي يعني ... مو قصدي انتي انسانة محترمة ومكافحة لكن ..

جواهر
    : عارفة ايماجن انا مقطوعة من شجرة .. ومجرد بائعة طماطم .. وما كملت الثانوية .. ابوي ترك البيت وأمي تزوجت راجل عينه زايغة حاول يؤذيني واضطريت اهرب لهنا للمدينة لأني ما لقيت حد يحميني .. نمت مع الكلاب والقطط بالشوارع .. لحد ما فهمي شافني مرة بالشارع مريضة وعطاني دواء وعشرة ريال .. هذه العشرة ريال ما صرفتها واشتريت بيها اول كيلو طماطم وبعته لأحد البيوت .. ومع الوقت بديت اصنع رأس مالي وتاجرت بالطماطم لحد ما قدرت ادبر لي مكان بمستودع هذه العمارة اسكن فيه .. عارفة اني ما اصلح اكون زوجة ليه بالمستقبل لأن الفارق الاجتماعي كبير .. بس انا احب القراءة وكل يوم اتعلم جديد عن الدنيا .. وكل يوم اسمع خطواته الصبح وهو خارج من مدخل العمارة .. وعارفة انه هذه اخر سنة ليه بالكلية .. وسمعت انه ممكن يرجع لمدينته الاصلية ويترك هذا المكان .. حسيت اني لازم افصحله عن مشاعري حتى لو كانت نتيجتها الرفض

ايماجن : اوك .. اليوم بكلمه .. هو راجع الحين .. اسمعي حطلب منه نتلكم على سطح العمارة وانتي اتبعينا متخفية واستخبي خلف خزان الماي ..

:

وما هي لحظات حتى جاء فهمي .. وطلبت منه أن نتحدث على سطح العمارة من اجل موضوع مهم ..

وصلنا لسطح العمارة .. وحكيت لفهمي عن مشاعر جواهر نحوه منذ سنوات ..

وهنا انفجر فهمي ضاحكا : هع هع هاااع .. يخربك يا ايماجن .. يعني انتي فاكرني ما اعرف عنها وحبها ليا وعيونها المفضوحة .. شئ طبيعي ان البنات تحبني وتتهبل علي .. طبعا مهو انا وسيم .. ودكتور ومن عيلة .. انت تدري انها احيانا تكويلي الملابس وتنظفلي البيت لما اطلب منها وترفض تاخد فلوس .. أكيد بسبب فضلي عليها زمان لما كانت مشردة بالشارع .. وكنت ناوي اشفق عليها وبعدين اتسلى بيها .. لكن كل ما افكر اخذها واتسلى بيها احصل قطط وكلاب الشارع تهددني بنباحها علي .. يا اخي طفشت منها كل شوية اشوف معاها قطة او كلب كانهم عارفين اللي بنيتي ويحرسوها .. عموما انا بستفيد منها وبسمحلها انها تحبني .. لكن واضح انها شطحت بخيالها .. نسيت انها مجرد متشردة وبنت شوارع ..

كانت جواهر تسمع كل الحديث .. غير مصدقة ومصدومة .. معقولة أن هذا الشخص كان طوال هذه السنين ينظر لها تلك النظرة القذرة ؟! .. لم تتمالك جواهر نفسها وخرجت من مخبئها خلف خزان المياه .. لتقول لفهمي بعيون تملؤها الدموع وصوت متقطع من البكاء :

جواهر
    : أشكرك .. أشكرك لمشاعرك يا دكتور .. فعلا انا انسانة متشردة .. لكن تعرف انا حبيتك بجد .. وأي شئ سويته لك كان عن طيب خاطر وما انتظرت منك مقابل .. لا تعتقد اني منتظرة منك زواج او غيره مع اني حلمت بدا كثير .. كل ما اشوفك كنت احس بالامان لكن ما توقعت تكون نظرتك لي كذا .. وحتى لو كنت غدرت بي كنت حسامحك .. لكن لعلمك انا مش انسانة بنت شوارع .. انا انسانة شريفة اتحملت الجوع ايام وليالي وهربت من البيت عشان احمي نفسي .. سامحني لأن مشردة مثلي تكوَّن في قلبها مشاعر لإنسان عظيم ودكتور مثلك لكن هذا غصب عني .. ربنا يوفقك بحياتك .. واوعدك ما حزعجك ولا حتشوف وجهي تاني .. وسامحني لأني ما حقدر انظفلك البيت او حتى اوصلك الخضار .. طالما ان هذه نظرتك لي ..

وهنا ركضت جواهر مبتعدة بدموعها .. وفهمي يضحك بسخرية

ايماجن : فهمي يا وغد .. انا اسمع انك صايع وتمشي مع بنات بس ما صدقت وقلت ان هذه اشاعات ..دايم اقول صديقي انسان محترم .. اسمع يا فهمي انت زودتها ولازم تعتذر لهذه البنية المسكينة .. ولا اقولك اياك تقابلها تاني اتركها لحالها .. عالاقل كنت ارفض مشاعرها بدون تجريح ..

فهمي يستمر بالضحك : يا اخي انت غريب .. بالذمة هذه تسميها بنت .. هذه تفوح منها رائحة الطماطم .. اصلا شكلها مضحك وهي بجسمها الهزيل تشيل كرتون طماطم توصله للبيوت .. كثير اراقبها وما ابطل ضحك .. عموما شوف ايماجن ايش رايك بصور هذه البرنسيسة

فهمي يُّري ايماجن صورة فتاة على الجوال متأنقة وترتدي حذاء ابو رقبة من جلد الجاكوار

ايماجن : انت ليش توريني ومين ذي .. لحظة انا اعرفها .. مش هذه ناتاليا زميلتنا بالكلية

فهمي : ايوا .. الأميرة ناتاليا .. بنت أثرى طبيب بالمدينة .. تعرف أن ثمن الساعة اللي بيدها يساوي ثمن سيارة .. وتعرف انها كل شهر تسافر لندن يومين مخصوص عشان بس تاكل آيس كريم من محلها المفضل وهي تطعم البجع على البحيرة .. أخذتني معاها من اسبوع بطائرتها الخاصة .. وراح نتخطب قريب

ايماجن : هع .. ناتاليا تتزوجك انت ؟! .. ما إلا تتسلى بيك ..

فهمي : ايماجن ما اسمحلك بنص كلمة في ناتاليا .. قريب حتكون مراتي .. أو أقولك .. هههه .. روح اجري ورا بياعة الطماطم .. تلاقي قلبها مكسور .. روح خفف المها وتزوجها بالمرة هههههه

ايماجن : حريقة فيكم كلكم انا مالي ومال الدراما دي .. انا بس حاولت اكون وصلة خير .. يلا انا ماشي .. انا سويت اللي عليا وكل شئ بقى واضح .. عالاقل هي ما تظل تعطي خدمات ببلاش لواحد مثلك .. طب يا نذل حتى عطيها فلوس قاعد تاكل وتستفيد منها ببلاش يا نذل ..

فهمي : هي المغفلة .. وحدة تشتغلي ببلاش اقولها لا ؟ هههه .. وبعدين الأمر كان جدا مسلي اشوفها تنهبل علي وانا اطنشها .. شعور ما يوصف ..

:

ومرت الأيام .. وسمعت أن فهمي خطب ناتاليا .. لم اعد اقابل فهمي كثيرا رغم اننا بنفس العمارة ونذهب لنفس الكلية .. ليس بسبب اني اتجنبه .. بل لأنه أصبح مشغولا بها وبجواله الذي يراسلها به باستمرار ..

وبعد أربعة أشهر من الخطوبة :

واصبح فهمي يكلمني عن خطيبته ويشتكي من لسانها السليط .. وانها دائما تعايره أنها أغنى منه وافضل منه .. وبانها مزاجية وتطلب منه الكثير من الهدايا الغالية والعزومات المكلفة .. لدرجة أنه استدان مبلغ كبير من المال دون علم اهله بعد أن أنهي رصيده بالبنك !

وفي أحد الأيام لاحظت تغيب فهمي عن الكلية .. واستمر غيابه أسبوعاً .. وعرفت أنه بالمستشفى بعد ان اصيب بانهيار عصبي ..!!

:
    يتبع...

اخر تعديل كان بواسطة » .:GENERAL:. في يوم » 15-03-2017 عند الساعة » 23:16

2. ...

أسف لسؤالي باللهجة المصرية
    هو "فوزي" ولا "فهمي" يا سيد إيماجن؟
    ولا هو خلطبيطة بالصلصة؟ em_1f606

ذهبت للمستشفى .. وبينما كنت أزيح الباب لأدخل غرفته .. لمحت فتاة تجلس عند سريره .. ذات ملابس حريرة لامعة .. خطر في بالي انها خطيبته ناتاليا لكن مهلا .. ناتاليا غير محجبة وهذه الفتاة محجبة .. ثم دخلت لتدير لي وجهها .. وجهها المليئ بالدموع .. مع ذلك كان ساحراً و So Cute ^W^ i

ايماجن مرتبكاً : مين .. انتي ؟ نتا .. . انا .. دخلت غرفة غلط .. أنتي مين..؟!

الفتاة : ايماجن .. ما عرفتني .. انا جواهر .. بياعة الطماطم .. آه صحيح أنت اتعودت تشوفني بالعباءة السوداء .. حصل الكثير من الامور .. لكن أنا قلقة عليه جدا .. بقاله كذا يوم وهو على هذه الحال مش واعي للي حوليه .. طول الوقت نايم ويفوق شوية ويقول كلام مش مفهوم ..

ايماجن مصدوماً وعاد لوعيه : معقولة انتي جواهر .. انا بصعوبة عرفتك .. ايش غيرك ؟

جواهر
    تمسح دموعها : ابدا .. اتضح ان ليا عم غني بالبرازيل اتوفى من عدة سنوات وكان ليا ميراث منه وكانوا يبحثون عني طوال السنين الماضية وكل الورثة ماتوا الا انا .. والآن اصبح عندي فيلا ومزرعة واصبحت ازرع الطماطم والخضار واصدرها .. تعرف لما جيت المستشفى بعد ما سمعت انه اصيب بانهيار عصبي لقيته بغرفة بدون رعاية .. وكانوا حيطلعوه من المستشفى لانه ممعهوش فلوس .. دفعتله كل التكاليف وجبته لهذا الجناح مع ذلك حالته ما تتحسن .. قلي ايماجن ايه اسوي لو لزم الامر يسافر للخارج على حسابي ..

ايماجن : يااه يا جواهر .. بعد اللي سواه وقاله ليكي وانت لسا تراعيه .. فعلا انك اصيلة .. ما تقلقي عليه هذا انهيار عصبي ومحتاج للراحة بس

وهنا تركت الغرفة وعرفت من خلال ملفه الطبي ان حالته ليست حرجة .. وانها صدمة نفسية تتطلب بعض الوقت ..

:

مرت الأسابيع .. ليأتيني اتصال من فهمي يدعوني فيه للغداء في مكان ما خارج المدينة .. وتحديدا على طاولة خشبية وسط تراب المزرعة ..

ايماجن : فهمي فينك من زمان .. سمعت انك تركت الكلية بس ما عرفت فين رحت .. كمان سمعت انك تركت العمارة وما قلتلي ؟!

فهمي مبتسماً : معلش ايماجن كنت جداً جداً مشغول وقلت لازم اتصل بيك واعزمك عالغدا في بيتي الجديد

ايماجن : انت تعيش هنا ؟! تسمي هذا المكان بيتك الجديد ؟ فهمني اللي حصل من اول ؟

فهمي : انا وجواهر مخطوبين الان .. هذه الانسانة عظيمة جدا ووقفت بجانبي وكمان سددت ديوني .. واكتشفت كم انا كنت انسان جدا سئ .. مش بس معاها .. طول عمري انسان اناني ومستهتر وتافه .. كنت متخبي ورا جاه ومال اسرتي وتملكني الغرور لأني امام الناس حكون دكتور .. وكانت النتيجة اني جنيت شر اعمالي ..

فهمي يشير للمزرعة ويكمل كلامه : شوف يا ايماجن .. هذه المزرعة كلها والفيلا باسم جواهر .. تخيل انها كانت عايزة تكتب كل ممتلكاتها باسمي .. بس انا رفضت طبعا .. واشترطت عليها أنه قبل ما نتزوج لازم اسدد كل ديوني .. وكمان اكون نفسي ..

ثم قمنا من على الكراسي واخذنا نتجول بين بساتين الطماطم ..

فهمي وهو يقطف احدى ثمرات الطماطم : شايف ايماجن .. هذه الثمرة كنت اراقبها تكبر يوم بعد يوم .. من بذرة صغيرة لثمرة مكتملة .. وانا اتابعها بكل صبر .. اتغير الكثير بنفسي .. واكتشفت ان العلم مش كتب وطب وبس .. العلم في الحياة وفي العمل .. وان بالحياة اشياء كثيرة اهم من المال والجمال الظاهري .. وان المشاعر النبيلة والطيبة اغلى من فلوس وكنوز الدنيا كلها .. انا زرعت هذا الحقل بنفسي وبيدي .. كل يوم اصحى من الفجر وانتظر الافطار من ايديها واظل احرث في الارض لحد ما تغيب الشمس وانام بعمق في هذه الخيمة ملئ جفوني .. وكل يوم جواهر تتخانق معاي عشان انام بأحد غرف الفيلا .. لكن انا ارفض لأننا ما تزوجنا لسا .. وما حنتزوح الا لما اكون نفسي واسدد ديوني واصرف عليها من مالي الخاص .. كمان حسيت بسعادة داخلية لما أزرع أرض بلادي والناس تاكل من تعبي .. ونفسي وطموحي انه بيوم ازرع خضار وفواكه من كل الانواع وارعى ماشية ودواجن .. ويجي اليوم اللي نزرع فيه اكلنا .. وما نحتاج نستورد من الخارج ..

ايماجن : أناااااه .. انت بقيت شاعر .. يا اخي انا مش مصدق انك فهمي الحقير اللي اعرفه .. بس يا اخي حرام البنت حتتحرق من الانتظار .. تزوجها وبعدين سدد ديونك .. وبعدين انت بهذا الشكل حتستغرق سنوات او قرون لأن الزراعة ما تكسب كثير للدرجة .. وحرام تتركها وحيدة بهذه الفيلا الكبيرة الموحشة ..

فهمي :لا هي ما تنام بالفيلا هي جايبة خيمة قريبة مني .. راسها ناشف وعنيدة .. تقول ما ترضى انها تنام على سرير من الحرير وانا انام على الارض .. يلا ايماجن نتغدى بسرعة وراي شغل كثير ..

وهنا جاءت جواهر وهي تحمل صينية كبيرة مليئة بخيرات المزرعة . لتضعها .. وبعد الغداء ..

فهمي : صحيح ايماجن .. جواهر تريد تقولك شئ .. هي استأذنتني مع انه عادي انت صديقي وما انت غريب .. بس هي مصممة تستاذن مني لانها تقول انها ما تحب تشوف رجل غيري ..

وهنا انصرف فهمي ليكمل عمله بالحقل .. وجاءت جواهر بابتسمامة مشرقة لتقول لي :

اشكرك ايماجن على دعمك لي .. لولاك ما وصلت ليه مشاعري وما كنت اصبحت اكثر شجاعة .. وحظل ممتنة ليك طول عمري .. وياريت تمشي وما ترجع تاني وتقطع علاقتك بزوجي نهائي ..

شعرت بالسعادة من كلام جواهر وامتنانها لكن شعرت ان اخر كم كلمة هي مزاح او يمكن انا سمعت غلطت فقلت بكل عفويه :

هاه .. ما فهمت ؟!

جواهر
    :
    يعني انت حتكون دكتور واخاف ان فهمي يرجع يدرس طب .. ويشتغل بمستشفى .. وتجي ممرضة تسرقه مني .. وانا ما صدقت امتلكته .. فرجاء انقلع .. ويلا بخ
    :ogre:

ايماجن مصدوماً : X_X @__@ هاه مش فاهم انتي ايه تقولي ؟!!

جواهر
    تصفر وتنادي : بوني .. تعال يا بوني

واذا بكلب اسود ضخم يجري نحوي وهنا لاحظت نظرات الشر على وجه جواهر .. ففهمت انه لازم اجري بأقصى سرعة ..

وبينما كنت اجري من الكلب الذي ينبح بشكل مخيف كانت جواهر تلوح لي وتنادي علي :

إلى اللقاء ايماجن .. أشكرك على كل شئ .. ما تنسى تحكي قصتنا للناس وتقلهم أن
    الحب الحقيقي دائما ينتصر ولو بعد حين ..

واذا بي أصرخ : يا ولاد المجانين .. حريقة فيكم .. هذا جزائي .. الحقوني ..
    الحقوووونيييي .. النجداااااة

:: النهاية ::

اخر تعديل كان بواسطة » .:GENERAL:. في يوم » 15-03-2017 عند الساعة » 23:23

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة Yusai مشاهدة المشاركة
    أسف لسؤالي باللهجة المصرية
    هو "فوزي" ولا "فهمي" يا سيد إيماجن؟
    ولا هو خلطبيطة بالصلصة؟ em_1f606
    أهلا يوساي

هنا فهمي :laugh: .. معلش على الخطأ الفني :dead: وشكرا لتنبيهي gooood

تم التعديل :smoker:
    اخر تعديل كان بواسطة » .:GENERAL:. في يوم » 15-03-2017 عند الساعة » 23:17

قصة جميلة ..

لكن آخر موقف لجواهر غريب و خطف منا نكهة "النهاية السعيدة" ~~

إقتباس الرسالة الأصلية كتبت بواسطة أم مـعـاذ مشاهدة المشاركة
    قصة جميلة ..

لكن آخر موقف لجواهر غريب و خطف منا نكهة "النهاية السعيدة" ~~
    اهلا ام معاذ =)

وشكرا لقراءتك

هههه فعلا كانت نهاية غير سعيدة :dead:

نورتي القصة gooood

laugh ماهذا جنرال laugh
    قصة جميلة وبها نكهة كوميدية كذلك laugh
    ولكن لا أفهم جواهر الغبية ، لو أنا مكانها لكنتُ أذل ذلك المدعو فهمي !! << شريرة
    على كلٍ ، أشكرك على هذه القصة
    أتمنى تواجدك كثيراً هنا يا أخي
    دمت بود ~
    لا أقبل دعوات الروايات، أقبل دعوات القصص القصيرة فقط.

سبحان الله، والحمد لله، والله أكبر.

السلام عليكم
    كيف الحال
    يعطيك العافيه عالقصة الرائعة

بسما توقعت هالنهاية التحشيشية
    واخرتها نكرت جميل ايماجن..laugh

بوركت جهودك..^^

بيانات عن الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

عدد زوار الموضوع الآن 1 . (0 عضو و 1 ضيف)

المفضلات

collapse_40b قوانين المشاركة

• غير مصرّح لك بنشر موضوع جديد
  • غير مصرّح بالرد على المواضيع
  • غير مصرّح لك بإرفاق ملفات
  • غير مصرّح لك بتعديل مشاركاتك
  •  

مكسات على ايفون  مكسات على اندرويد  Rss  Facebook  Twitter